iklan

Tuesday, September 21

You want to try this resepi rojak... pasti sedap

teringat aku mase kekecik.. balek aje dari sekolah  VI aku terus pergi rumah pakcik Sani ( arwah da dia.. apa aagak nye dia dalam kubur..selamat ke tidak dia.. ee seramnye )


smbung cite..baik aje samapai rumah arwah tu ... da tersedia 3 dulang daging sate . nak tau gue wat ape.. gue amek upah cucuk satey.. lepas siap cucuk satey gua amek lg upah buat ketupat.. kalo rezeki ade dapat la gua seringgit.. banyak tu weh.. zaman dedulu duit ade nilai..

dengan duit tu gue akan pegi enjoy ..tak la gi kat hepi hour tapi kat gerai makcik Ton aje ..makcik ton ni punye rojak teramat sedap . kalo nak banding sekarang punye rojak .. memang satu orang pun tak bleh lawan...( makcik ton ni jugak gue dengar dah meninggal.. kesian dia.. tak leh nak makan rojak dia lagi).

"makcik rojak satu.. tak nak pedas".. gue order .. memandangkan hari tu ade dpt duit lebih ...aku suruh dia tambah cucur udang satu kat rojak aku.. nak tau berape kos dia .. 25 sen aje beb..( 20 sen rojak +5 sen cucur udang) dan banyak lak tu..... kalo la ni rm 5.00 di putrajaya ni .. harap mahal aje tapi tak sedap..

smbil menunggu dia bikin rojak ( tiap tiap hari gue pegi beb.. macam mane tak leh hafal ramuan dan cara dia buat nye)aku dok menghafal cara dia buat rojak..

buah yang dia pakai mestila buahbuahan beb.. abis lu ingat dia pakai buah ape..(sensored) .. sebenarnye ape apa buah bleh gune.. tp yang dia selalu  pakai ialah nenas timun senkuang dan kadang kala betik ..

tapi ape yang gue mau kongsi kat sini ialah pemilihan buah2an nye .. nak wat rojak ni rahsianye adala kat buah yang dipakai jangan pakai yang da masak atau separuh masak.. kalo bleh pkai buah yang mengkal dan tak brape nak masak..slalu makcik ton ni pakai buah timun , nenas, mangga senkuang dan kangkung ( kangkung ni aku tak suke dan makcik ton da tau dan dia tak letak kangkung tu kat rojak aku..
( berape banyak nak pakai .. tu terpulang pada individu,, kalo kuat makan boleh la setiap biji satu)
ni part yang gua pling suke tengok ni.. dia amek mangkuk tanah lepernye dan kayu pengodek .. sekarang bende2 ni aku da tak nampak lagi.. lalu dia amek dua sudu besar kacang tanah ( kacang tanah nye dia goreng tanpa minyak .. tu yang buat sedap.. lalu di genyeng sampe lumat.. pas tu dia letak cili padi 3 biji.. digenyeng nye lg.. ameknye air asam jawa dua sudu digenyeng nye lg.. pas tu amek gula merah yang asli punye.. jangan pakai brown sugar tu yang wat tak sedap.. kemudian yang paling penting secebis petis udang.. dulu brand yang di pakai ialah ada gambar budak bayi cina ada kat label dia...digenyeng lagi dan kemudian tu barula dipotong buah buahannnye, kalo untuk ini punya sukatan dia hanya letak 10 iris setiap satu buahan itu..

rahsia dia potong buah ni , kite mesti pandai .. jangan potong terlalu tebal nanti tak sedap ..ianya mestilah dipotong nipis dan kecik.. dengan buah mangga dan nenas yang dipotong nipis mengalir beb air liur gue.. kemudian kacau sampai sebati.. kalo cucur udang gua di letak last sekali .. lagi sedap dicampurnya kuah cucur udang tu .. ooooi mengalir air liur

sekarang semua tu menjadi kenangan gua aje.. cepat tul mase berlalu

thanks for reading... sorry to those that dont understand Malay .. if you have problem understanding.. let me know.. surely i will share it with you