iklan

Wednesday, March 25

nak tak cube resepi rojak.. gelenti makan pnye

teringat aku mase kekecik.. balek aje dari sekolah ( sekolah VI la beb..) terus pergi umah pakcik Sani ( arwah da dia.. apa aagak nye dia dalam kubur..selamat ke tidak dari soalan ratib dan atid.. ee seramnye )

smbung blek cite..baik aje samapai rumah arwah tu ..2 atau 3 dulang daging da ade.. nak tau gua wat ape.. gue amek upah cucuk satey.. pas siap cucuk satey gua amek lg upah wat ketupat.. kalo rezeki ade dapat la gua seringgit.. banyak tu weh.. zaman dedulu duit ade nilai..

dengan duit tu gua akan pegi enjoy ..tak la gi kat hepi hour tapi kat gerai makcik Ton..makcik ton ni punye rojak sedap beb.. kalo nak banding sekarang punye rojak .. memang satu orang pun tak bleh lawan...( makcik ton ni jugak gue dengar dah meninggal.. kesian dia.. tak leh nak makan rojak dia lagi).

"makcik rojak satu.. tak nak pedas".. order gua.. memandangkan hari tu ade dpt duit lebih aku suruh dia tambah cucur udang satu kat rojak.. nak tau berape kos dia .. 30 sen aje beb..( 20 sen rojak +10 sen cucur udang)

smabil menunggu dia bikin rojak ( tiap tiap hari pegi beb.. macam mane tak leh hafal ramuan dan care nye)aku dok menghafal care dia buat rojak..

buah yang dia pakai mestila buahbuahan beb.. abis lu ingat dia pakai buah ape..(sensored) .. sebenarnye ape apa buah bleh gune..
tapi ape yang gue mau kongsi kat sini pemilihan buahan nye beb.. nak wat rojak ni rahsianye adela buah yang dipakai jangan pakai yang da masak atau separuh masak.. kalo leh pkai buah yang mengkal dan tak brape nak masak..slalu makcik ton ni pakai buah timun , nenas, mangga senkuang dan kangkung ( kangkung ni aku tak suke dan makcik ton da tau dan dia tak letak kangkung tu kat rojak aku..

ni part yang gua pling suke tengok ni.. dia amek mangkuk tanah lepernye dan kayu pengodek .. sekarang bende ni aku da tak nampak lagi.. lalu dia amek dua sudu besar kacang tanah ( kacang tanah nye dia goreng tanpa minyak .. tu yang buat sedap.. lalu di genyeng sampe lumat.. pas tu dia letak cili padi 2 biji.. digenyeng nye lg.. ameknye air asam jawa dua sudu digenyeng nye lg.. pas tu amek gula merah yang asli punye.. jangan pakai brown sugar tu yang wat tak sedap.. digenyeng lagi dan kemudian tu barula dipotong buah buahannnye,
rahsia dia potong buah ni , kite mesti pandai beb.. jangan potong terlalu tebal nanti tak sedap ..ianya mestilah dipotong nipis dan kecik.. dengan buah mangga dan nenas yang dipotong nipis mengalir beb air liur gua.. kemudian kacau sampai sebati.. kalo cucur udang gua di letak last sekali .. lagi sedap dicampurnya kuah cucur udang tu .. ooooi mengalir air liur

sekarang semua tu menjadi kenangan gua aje.. cepat tul mase berlalu

thanks for reading
ps..chow..gua pun nak tengok market la ni.. macama mana agaknye siminah la ni