iklan

Tuesday, May 5

now what....BULL or BEAR




Phew.. berpeluh untuk menunggu ci naik 1000 mate.. setelah berpeluh lagi berdebar menanti, make 1000 telah datang dan sekelip mate ia pergi..(jangkaan yang aku buat ni pada mase writeup yang lalu...hanye sekadar menulis untuk buat catatan untuk dikaji semule).. kini ci melangkau 1021..sifu aku ade kata ( tu pun kalo dia benarkan aku jd anak muridnye (tada duit nak gi kursus dia).. dia kate 1000-1020 betul la tekaan dia..tp bile aku tanye bull dah mule ke belum ia tak balas email aku.. sebuk la tu agaknye..

kini macam mane 1000 da sampai.. 1020 jua dah sampai.. ade ke ia akan terus melantun lagi.. kalo dikire 805 ke 1021.. tu dah naik 25% .. dia orang cakap bear ralli selalu naik 20% tapi kini naik >25% telah naik..

The real BIG KAHUNA .. had the bull reach the arena.. or the bear still in charge

senario 1... bear still in charge ( Plan A)
kalo hx jadi pedoman after reach at this juncture.. rsi da OB.. ia akan fall and kalo ade rezeki lebih ci akan jatuh bawah dari 805.. ( ni la namenye harapan dan kalo berharap selalu tak dpt).. if that happen all the bullet in this war chest akan digunanakan tanpa membuat timing lg.. I enter at TC ..

Senario 2 ...Bull da masuk.. (Plan B)
kalo tengok chart usd/rm macam the low of rm/usd had passed.. and ci lo da berlalu and never visit that 805.. kalo ini terjadi kurang la sikit rezeki kerana terpakse beli pada harge tinggi..tp bursa chart really a V shape recovery.. same la dgn genting dan resort ( kounter non muslim.. paten dua ekor ni "onde" paten) why the chart not similar to klci.. klci dah buat"over paten" dan sekadar menanti "exit" paten.. mungkin lepas exit ni kite bole decide ape nak jd

Pandangan kendiriaku sendiri tak tau.. pening betul di buatnye.. aku still menanti klci chart dan bursa chart, dia nak buat ape.. kedua dua chart ini berbeze.. itu sistem aku ckp..

my defination of bull and bear...
esok sembang lagi
ok aku sambung catatan aku..( sekadar menengok balek catatan ni sebagai sejarah untuk aku buat muhasabah dan jauh sekali untuk ego atau syok sendiri..kerana ni adalah czar war.. g'had aku..)
bagi catatan ni aku nak tulis pasal bull dan bear.. ape dia definasi ni mengikut aku sendiri punye faham bukan dari buku.. kalo dari buku semua orang da tau..kenape ianya sangat penting sangat..

ianye penting kerana dengan mengenal bull maka strategi aku berbeza.. kalo bull pengurusan dana dan nisbah saham/ dana aku letak lebih.. alamak nak gi toilet tak tahan karang aku catat lg....